torsdag 13. mars 2008

Sharifs nye bil


E24.no kunne idag melde at dekk-kongen Tommy Sharif har planer om å kjøpe seg en Koenigsegg. Det vil si; en NY en. For de som ikke vet hva en Koeningsegg er, kan jeg fortelle at det er en meget dyr og flott bil som er en av de raskste på markedet. Sharif hadde en fra før, men som han klarte å kræsje. Og nå har han altså tenkt å gå til anskaffelse av en ny, og har valgt samme selger som sist gang, nemlig Bård Eker. Han valgte merkelig nok å kunngjøre dette under et foredrag han holdt på BI. "Jeg håper Eker er i salen her nå, for jeg skal nemlig prøve å kjøpe bil av ham igjen nå i dag" uttalte Sharif. Så vidt jeg vet pleier det for det meste å sitte studenter i tjueårsalderen i salen på BI, men Tommy fikk hvertfall det hele blåst opp i media. Som det meste andre han foretar seg.

Etter å ha lest artikkelen tenkte jeg aller først "vel, dette var bortkastet tid". Og jeg spør meg selv også om hvorfor en slik liten sak overhodet skal ha livets rett i media. Er det viktig for Norges innbyggere å få høre om Tommy Sharifs planer om å kjøpe seg ny bil? Har vi virkelig sunket så lavt at dette er det vi vil høre om? Mens folk sulter, krig herjer og barn dør i andre deler av verden sitter vi og leser på nett om en millionær som skal kjøpe seg en bil. Hvis man legger sammen de 7,5 mill han brukte på den forrige bilen sin, og den nye som sannsynligvis er i samme prisklasse vil man komme opp i ca 15 millioner. På to biler. Tenk hva disse pengene kunne gjort hvis de hadde blitt brukt anderledes. Det kunne ha blitt bygd hundrevis av skoler, eller fødd flere tusen barn i månedsvis i Afrika. Men Jeg antar at det er slik verden vi lever i. Der man heller vil bruke tid og krefter på å følge med på en annen mann som sløser med penger, enn å faktisk ta i et tak selv og gjøre noe med all urettferden her i verden.

Ingen kommentarer: